50M ZNAK - Nadechnout se
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Takto to dopadne, keď blackmetalovú kapelu prestane baviť black metal. Američania NACHTMYSTIUM si ako niekdajší zástupcovia psychedelického čierneho kovu najprv vyskúšali odkazovanie na tvorbu legendárnych PINK FLOYD, aby vzápäti – hneď po staromilsky metalovom EP „Doomsday Derelicts“ – zavŕšili dilógiu „Black Meddle“ návratom k vlastnému hudobno-fanúšikovskému dospievaniu.
„Nechceme byť kapelou, čo znela ako DARKTHRONE a premenila sa v PINK FLOYD,“ hovorí frontman Blake Judd o zmene, ktorá postihla NACHTMYSTIUM, a jedným dychom dodáva niečo o nepredvídateľnosti, potrebe experimentovať, ale aj o využití novinárskej pozornosti, ktorú im garantuje príslušnosť k major labelu. „Addicts“ je teda špongiou nasiaknutou starými post-punkovými, popovými, rockovými a industriálnymi vplyvmi. Špongiou, na ktorej sú - viac ako posledné zvyšky extrémneho metalu - stále badateľné biele stopy po nedbalo rozsypanej dávke kokainu, Blakeovej bývalej vášni, a tiež symbolu hedonistického kréda „sex, drogy a rokenrol“, tématicky sprevádzajúceho oba diely „Black Meddle“.
Ktovie, čo by s materiálom na „Addicts“ urobila prítomnosť vokalistu, schopného spievať hlavne melodicky. Presne tak, ako by to NACHTMYSTIUM údajne previedli, keby ovplývali potrebným talentom. Ak odrátame niekoľko klepačiek a ostrých gitarových liniek v hneď po intre nasledujúcej „High On Hate“, je Blakeov uškriekaný vokálny prejav azda posledným pojítkom americkej skupiny s vlastnou blackmetalovou minulosťou. A tiež so scénou, ktorá už posledného člena jej starej zostavy (Jeff Wilson opustil kapelu uprostred nedávneho turné) ani trochu nezaujíma.
Potreba odlíšiť sa zasiahla najmä kompozičný proces. Narozdiel od svojich gitarovejších predchodcov je novinka NACHTMYSTIUM postavená predovšetkým na rytmike; tá tvorila základ pri skladaní materiálu a je vo výsledku aj jeho dominantným prvkom. Celkom pochopiteľne, keď už ani inšpiráciu MINISTRY, KILLING JOKE či NINE INCH NAILS nebolo vďaka skladbám, ako sú „No Funeral“ a „Ruined Life Continuum“, potrebné významnejšie pripomínať.
Paradoxne sú to však na QUEENS OF THE STONE AGE odkazujúce, rokenrolovejšie „Nightfall“ a „Addicts“, ktoré sú o niečo sviežejšou a údernejšou časťou albumu. Ale aj tie sa pod nánosom ubíjajúcej monotónnosti zlievajú len do v podstate fádneho celku. O tom, že sa tento celok nevyrovná vzorom, ktorými sa Blake Judd inšpiroval, hádam ani netreba hovoriť.
NACHTMYSTIUM skončili v roku 2010 podobne ako personálne spriaznení TWILIGHT, pozošívaní z členov rôznych rešpektovaných zoskupení. Z formálneho hľadiska možno ich snahu o experiment a aký-taký žánrový vývoj považovať za dobrú, snáď aj potrebnú. Ale výsledný produkt zaostáva z pohľadu „zábavnosti“, trvanlivosti či skutočne pútavej atmosféry za náročnejšími očakávaniami. Pokus o zhudobnenie vytriezvenia z vlastného drogového a alkoholového delíria sa síce na „Addicts“ miestami vydaril, no kto už by si rád opakovane pripomínal vyčerpávajúcu rannú opicu?
Blake Judd v roku 2010, poznačený rozchodom s partnerkou, následným búrlivým drogovým obdobím a neutíchajúcou chuťou experimentovať.
6 / 10
Blake Judd
- spev, gitary, piano
Jeff Wilson
- gitary
+ hostia
Sanford Parker (MINSK)
- klávesy
Will Lindsay (WOLVES IN THE THRONE ROOM)
- spev, gitara, basgitara
Wrest (LEVIATHAN, LURKER OF CHALICE)
- bicie, perkusie
Bruce Lamont (YAKUZA)
- spev
1. Cry For Help
2. High On Hate
3. Nightfall
4. No Funeral
5. Then Fires
6. Addicts
7. The End Is Eternal
8. Blood Trance Fusion
9. Ruined Life Continuum
10. Every Last Drop
Blight Privilege (2024)
The World We Left Behind (2014)
Silencing Machine (2012)
Addicts: Black Meddle Pt. II (2010)
Doomsday Derelicts (EP) (2009)
Assassins - Black Meddle Part I (2008)
Worldfall (EP) (2008)
Instinct: Decay (2006)
Eulogy IV (EP) (2004)
Demise (2004)
Nachtmystium (EP) (2003)
Reign Of The Malicious (2002)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Century Media
Stopáž: 48:01
Produkce: Chris Black + Sanford Parker (MINSK) + NACHTMYSTIUM
Studio: Volume Studios
-bez slovního hodnocení-
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.
Letité vzývání nové Kingovy autorské tvorby je s aktuálním singlem snad již definitině na začátku svého konce, i když musím říct, že 5 let starý ojedinělý kus "Masquerade Of Madness" zněl poměrně výživněji. Tak snad to tak ale kompletní album nenechá.